Forsdansen

18-åriga Tova upptäcker att det hon alltid trott varit folksägner i själva verket är en högst verklig värld, dold i den djupa skogen. Hon försöker lära sig spela fiol men det enda som kommer ut är falska toner. En viktig skolkonsert får henne att lyssna extra noga till morfaderns sägen om hur man kan få musikens gåva genom att offra till Näcken. Men vad som först bara är en rolig fantasi förvandlas snart till en farlig lek där både vännen Signe och fotbollskillen Johan dras med. 
Hon snärjs och förförs av den nyckfulle och hänsynslöse Näcken, och blir en bricka i ett spel mellan fientliga makter. Skogen avslöjar sina hemligheter, såsom skogsrån, älvor och troll, och mörka väsen smyger sig närmare. För den som spelar Näckens polska kan inte sluta spela och de som dansar dansar tills de dör. 
Forsdansen är första delen i en modern fantasytrilogi för unga vuxna.
 
Det här inlägget skulle egentligen kommit ut i söndags, men då var ju jag fast i en slalombacke och slog kroppen gul och blå haha, därför får ni det som ett extra inlägg idag istället :) Forsdansen är en bok jag spanat på ett tag, mycket på grund av att jag såg den mycket i och med att en kär vän till mig faktiskt har fotat omslaget! Sedan älskar jag övernaturliga inslag så bokens handling tilltalade mig verkligen. Jag blev verkligen inte besviken! Boken var lättläst och man hängde med i handlingen fint. Jag känner så igen mig i Tovas desperata längtan, hon önskar mer än något annat att kunna spela fiol och vem har inte längtat efter något av hela sin själ? Hon vill det så pass mycket att hon offrar till Näcken, som hon egentligen inte ens tror på att existerar. Men shi fick hon! Jag älskar hur författaren beskriver alla skogsväsen, dom låter så mystiska och farliga och trots det tycker man om dom. Jag läste boken i en veva, en kväll och varken kunde eller ville lägga den ifrån mig, för den var så himla fin! Jag blev så jäkla förtjust i karaktären Kari, så himla härlig! Det enda som inte får full poäng av mig i boken är relationen och dialogen mellan Tova och hennes bästa kompis, den kan jag inte känna igen mig helt i, skulle jag ha reagerat så som dom om det här hände mig? Jag vet inte. Men de gör inte så mycket för resten är så jäkla bra. Jag vet inte hur det går med en fortsättning, men jag ser verkligen fram emot mera! :D
 
Titel: Forsdansen
Författare: Ida Tidman
Förlag: Mörkersdottir förlag
Antal sidor: 236
Recensionsexemplar: Ja
Finns att köpa hosBokus  /  Adlibris 
 
 

Kommentera här: