Den vedervärdiga mannen från Säffle

Gunvald Larsson lyfte luren, slog nittiotusen, begärde polislarm och sa: - Det här är Gunvald Larsson. I fastigheten Dalagatan trettiofyra finns just nu en vansinnig människa som skjuter från taket eller översta våningen med ett automatgevär. Det ligger två döda poliser i fontänen framför Eastmaninstitutet. Slå larm i alla innerstadsdisktrikt. Spärra Dalagatan och Västamannagatan från Norra Bantorget till Karlbergsvägen och Odengatan från Odenplan till S:t Eriksplan. Dessutom alla tvärgator i området. Västerut från Västannagatan och i sydlig riktning från Karlbergsvägen. Är det uppfattat?
 
Det här är första boken om Martin Beck jag läser, filmatiseringarna om Beck har alltid varit min favorit inom svenska kriminalare så det kändes som självkalrt att jag någon gång skulle läsa böckerna! Och jag är inte besviken! Den vedervärdiga mannen från Säffle är en härlig blandning av välbeskrivna karaktärer, ett hemskt brott och en spännande jakt med ett stort avslut. Jag älskar det avskalade sättet som författarna skriver på, jag vill bara läsa mer av det här. Samtidigt är förhållande mellan karaktärerna inte lika som i filmatiseringen, vilket jag först blev förvånad över, och sedan är det lite skillnad på hur arbetet görs, men samtidigt så utspelar sig filmatiseringen och böckerna inte i samma tid och filmatiseringar är ju sällan exakt som böckerna. Den här boken är jag riktigt nöjd över att ha fått för mig att köpa, jag längtarverkligen efter att läsa de andra i serien! :D
 
Titel: Den vedervärdiga mannen från Säffle
Författare: Maj Sjöwall och Per Wahlöö
Serie: Roman om ett brott
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 224
Recensionsexemplar: Nej
Finns att köpa hosBokus  /  Adlibris
 
 

Kommentera här: