Att tala inför folk

Det här med att hålla tal och prata inför folk är ingen höjdare alltså! Jag blir alldeles svettig får kramp i magen och ibland till och med svimmfärdig. Men så biter jag ihop och går upp i talarstolen och efteråt så lever jag trots allt. Det konstiga är att när det är inofficiellt, typ att snacka inför en större grupp människor som när man är fadder och berättar en massa nya saker för sina nollor så går det skitbra, jag kan bjuda på mig själv och jag trivs som fisken i vattnet. MEN! Så fort det blir det minsta officiellt, som att hålla tal på en avslutningshögtid, inför en fullsatt storkyrka. Eller som idag, hålla tal för alla nya studenter (ca 500 men långt ifrån alla var på plats, men det var några 100 i alla fall!). Då knyter det sig i magen direkt. Jag förstår inte! Att hålla redovisningar i skolan, för klassen, det går ibland, trots att det är "officiellt"? Make no sense! Men jag överlevde dagens tal i alla fall, och sa bara rätt saker även om inte allt kom ut perfekt utan att jag stakade några gånger. I alla fall som det kändes. Men nu är det gjort! Och jag är glad att jag får prova på dom här sakerna och lära mig hantera det då det kommer hjälpa mig i framtiden troligen, allt man lär sig är bra erfarenhet typ. ;)
I övrigt har jag bara jobbat idag, ska precis äta middag (jo jag vet vad klockan är..) Ska prova en ny glutenfri pasta idag, gjord på majs, vi får se hur det går x) Och så har Dulle åkt hem idag, nu när hans tjejer är hemma igen från Grekland! Känns lite tomt men samtidigt skönt :)
 

Kommentarer:

1 Mikaela:

Du har ju varit superduktig på alla tal, ingen konst för dig det där! :)

Svar: Tack, jag övar på det! :D
Ida Öberg

2 FrökenTV, bloggen om tv och film:

Att hålla tal är skit jobbigt. Jag går på teater och trivs på scen (är väldigt oblyg då) men det är en helt annan sak att vara sig själv och ha ett tal.

Svar: Ja det är en sån jäkla skillnad på att prata och prata :/
Ida Öberg

Kommentera här: