Grekland dag 4 - del 2

När klockan närmade sig elva ungefär så gjorde vi oss klara för att åka till kyrkan! Alla fick varsitt ljus (hur fina som helst!) och en liten kopp som gjorde att stearinet inte rann lika illa samt hindrade blåsten från att blåsa ut ljuset. men vi tände det inte ;)
Så åkte vi till kyrkan (grekisk-ortodox såklart) där vi var på gudtjänst eller vad man ska kalla det. Det var... betydligt bättre(?).. roligare? Nej jag vet inte riktigt hur man ska förklara men trots att jag inte tror på Gud kändes det som om det var något större med oss i kyrkan, det var en väldigt andlig känsla. Eller något liknande typ. När prästen (eller vad han nu kallas haha) hade pratat/sjungit klart så kom han ut från typ altaret, de har som en vägg emellan där folket sitter/står och själva altaret. Med sig hade han ett tänt ljus. folk stod på kö för att få tända sitt ljus på den lågan och sedan spred sig elden genom hela kyrkan och ut till dem som inte fick plats därinne. Den här elden är en helig eld som flygits in från Jerusalem tro jag det var, men neligt legenden så är det en eld som tänder sig själv och de tar en flamma från denna eld och skickar ut till alla kyrkor typ. När elden kommit till oss så började vi gå ut och så medan de smällde raketer och alla båtarna nere i hamnen tutade så gick vi nedför kullen från kyrkan. Det var makalöst vackert (var lite svårt att ta bilder som ni kanske kan förstå men jag gjorde ett försök)! De här ljusen tog vi med hem, fortfarande brinnande, och när vi kom hem så kunde vi släcka dem, men inte innan. För lyckades man komma hem med elden fortfarande brinnande så ger det lycka till hushållet (vilket jag smått börjar tro på då jag idag fått besked om jobb). Väl hemma så var det fest såklart! Vi käkade en stor middag och jag och Irina som var dödstrött efter en lång dag gick och la och oss direkt efter maten och jag somnade i samma sekund som jag la huvudet på kudden ;) De andra fortsatte festa en stund till.  
 
 
 
 

Kommentera här: