Idas gluten- och laktosfria Sommarpaj

Hej på er! Tänkte lägga ut receptet jag använda på mina gluten och laktosfria pajer till kalaset söndagen innan jag fyllde år! :) Jag gjorde då en smulpaj med rabarber, jordgubbar och hallon, rabarberna kom från mammas trädgård och hallonen från mormors som vi plockade förra sommaren, jordgubbarna var dock köpte då mina två små plantor inte gett så mycket än ;) Här kommer i alla fall receptet! :D
Skala rabarbern så noga du själv känner att du vill, skär den i små bitar, skär jordgubbarna i delar också, om dom inte redan är små och blanda båda med hallon i pajformen, försök att få det någorlunda jämt. Strö över ca 1 och en halv matsked potatismjöl över fyllningen och blanda om lite, detta så det inte blir alltför vattnig fyllning. In med allt i ugnen i 10 minuter på 220 graders värme, medan fyllningen är i ugnen kan man passa på att göra degen! Superenkelt recept! 4 matskedar socker, 100 gram mjölkfritt margarin och slutligen glutenfritt mjöl, antingen tar du 2 deciliter mjöl och då får du en ganska kletig deg som passar bättre att ha till "vanlig paj" och inte smulpaj, eller så tar du 3 deciliter mjöl och får en smulig deg så det blir riktigt smulpaj! När fyllningen varit i ugnen i 10 minuter tar du ut den och strör på smuldegen över och ställer in allt i ugnen igen, denna gång ca 15-20 minuter på samma värme. Du ser på pajens färg när den är klar. Smakar helt fantastiskt tycker jag, vi åt med vaniljkräm till (dock inte hemgjord haha!). Man kan ju givetvis byta ut fyllningen till i princip vad som helst bär/frukt-väg haha, men de här tre är sommarsmaker för mig och passar faktiskt riktigt bra med varandra! :)
 
 
 

Kommentera här: