Att ge blod

 I morse startade jag dagen med att besöka sjukhuset där jag var på intervju! Inte för att skaffa jobb utan för att se om jag kan bli blodgivare! :) Så nu är mina prover på analys och om ca en månad får jag veta om jag är godkänd eller inte. Det här är ett jättebra sätt att kunna hjälpa andra. Som kvinna får man lämna blod var fjärde månad (männen var tredje) på grund av att vi har mens, plasma får man lämna oftare, varannan vecka och samma med trombocyter :) Det är brist på blodgivare så om du har möjlighet, kolla om du kan bli! Det är en sån liten grej att göra men som verkligen räddar liv!
Jag var så jäkla orolig i morse när jag gick dit, jag är nämligen ganska svårstucken.. Inte på grund av att jag är rädd utan på grund av att mina blodkärl ligger ganska djupt och därför är svår att hitta på. Först hade jag en som skulle ta blod men när han misslyckats i båda armarna sa han helt enkelt "Nej det gick inte, men tack för att du försökte". Och menade på att jag inte kunde bli blodgivare. Men då det här är något jag verkligen vill så frågade jag om det inte fanns något vi kunde göra, om han ville prova igen eller om någon annan kunde få prova. Han blev lite purken och frågade (på riktigt!!!) "Blev du ledsen nu?" Klart som fan! Men han hämtade en annan till slut och hon fick blod på första försöket! Så nu är det bara att vänta och se ;)
 
 

Kommentera här: