Välkommen våren

Har idag hållit tal för första gången! Mycket spännande och sjukt jäkla nervöst :S Tillsammans med Östersunds studentsångare, som till skillnad från mig sjöng, så välkomnade vi våren till Östersund! Så jag fick användning av min gamla studentmössa igen haha ;) Så här 3 år senare. 3 år!? Ja det var verkligen så pass länge sedan jag tog studenten, känns som om jag nyss gjorde det :S Ja jag vet, 3 år är inte så länge, men just nu känns det så... x) I alla fall så var det mitt valborgsfirande för i år :) Vill ni mot förmodan läsa mitt tal (som är långt ifrån bra) så kan ni göra det längre ner ;)
 
 
Mitt tal på Valborg
Välkommen hit till Mittuniversitetets vårfirande!
Jag heter Ida Öberg och jag är Ordförande för Studentkåren i Östersund. Rådhusklockorna spelar Studentsången. Det betyder att vi sätter på oss studentmössorna. Mössa på!
Studentmössan ja, många blivande studenter har nog nyligen fått hem sina och längtar!
Bara för några år sedan satt jag själv där och designade denna för att den skulle passa just mig. Allt från storleken till vilka färger det skulle vara och vad som skulle stå valdes noggrant ut.
Våren kom och själva studenten närmade sig. Hela mitt liv skulle snart vändas upp och ner, äntligen var jag klar med skolan och dess slit, trodde jag!
Jag åkte raka vägen tillbaka till skolbänken efter sommaren, bara det att det var en annan sorts skolbänk. Jag började på ett universitet med allt vad det innebar. Ett helt nytt liv; nya vänner, en ny stad och ett nytt hem. Långt ifrån barndomens trygga hamn, föräldrarnas närvaro och den tidigare invanda rutinen i livet.
Som en vän till mig sa senast igår om nya studenter “Till och med att diska kan bli en stor grej om man inte är van det sedan innan”.
På samma sätt är också våren början på något nytt, början på en ny cykel när jorden åter igen vaknar till liv. Våren kommer med Videkissar, med igelkottar och med värme. Bäckarna vaknar till liv där även den minsta av skogsbäckar kan växa sig till en vårflod. Naturen blommar upp och sprider sin varma grönska och människan vaknar åter till liv med skratt och förväntan.
Till och med Vintermänniskorna som hela det kalla vinterhalvåret njutit kan inte låta bli att glädjas över värmen som kommer, även om en och annan vinterbild dyker upp med texten att “nog saknar jag vintern litegrann ändå.
Ja, listan kan göras oändlig men jag ska tack och lov hålla mig kort.
Man vet aldrig med April brukar man säga men nu firar vi att nyckfulla April med dess alltid överraskande väder är över och ljuva Maj ska ta sin början. Maj är den tid då våren kommer igång på riktigt här uppe hos oss i Östersund, men det är som sig bör tänker jag för vi får, till skillnad från de södra delarna av landet, njuta av alla 4 härliga årstider!
Så välkommen våren! Ett fyrfaldigt leve för den – hurra, hurra, hurra, hurra.”
 

Kommentera här: